Rekenen

Problemen met rekenen vinden vaak hun oorsprong in de automatisering. Dat wil zeggen dat basisvaardigheden niet voldoende beheerst worden. Basisvaardigheden zijn bijvoorbeeld: optellen en aftrekken onder de tien.

Kinderen kunnen heel goed verbergen dat ze nog tellend rekenen. Ze kijken naar hun vingers of tellen in hun hoofd bij het optellen en aftrekken. Als een kind tellend rekent in groep 4 of hoger zal het logischerwijs vervolgsommen moeilijk vinden.
Het rekenen kost te veel tijd en het kind raakt achterop en verliest zijn rekenplezier. Een kind kan zich allerlei trucjes hebben aangeleerd om tot een oplossing van de sommen te komen. Deze kinderen zitten op de verkeerde leerweg en komen zonder hulp niet op de goede weg. De eerste stap bij hulp met rekenproblemen is dan ook om na te gaan welke vaardigheden er beheerst worden en de tweede stap is om te kijken hoe er gerekend wordt. Wat is de denkwijze van het kind? Hoe komt het kind tot een oplossing? Is het een goede manier van rekenen? Samen zoeken we naar goede rekenstrategieën die het kind het prettigste vindt om mee te werken en gaan we aan de slag met de rekenmoeilijkheden.